Příběh lokomotivy
Parní lokomotiva s označením KLD 12 a výrobním číslem 25212 byla vyrobena v roce 1943 firmou Henschel & Sohn. Poslední záznam o opravě této lokomotivy v německém Dortmundu pochází z roku 1966. V roce 1968 se lokomotiva dostala do jižní Kalifornie v USA.
Kromě parní lokomotivy „Riesa“ se nám podařilo zachránit i kotelní knihu s cennými zápisy o opravách a rekonstrukcích. Tato kniha je klíčová pro renovaci lokomotivy a pomůže nám zajistit, že bude opravena správně a s ohledem na její historickou hodnotu.
Podle fotografií a záznamů, které už byly psány v angličtině, proběhla v Americe kontrola kotle. Z dostupných informací však nelze s jistotou říci, zda byla lokomotiva po přepravě do USA znovu sestavena. V roce 2020 jsme lokomotivu zakoupili, ale kvůli komplikacím způsobeným pandemií coronaviru se její příjezd zpozdil o téměř rok. Do České Republiky se tak dostala až koncem roku 2021.
V letošním roce zahajujeme opravu této historické parní lokomotivy. Oprava bude velmi nákladná a potrvá pravděpodobně 3 až 5 let.
Technická stránka lokomotivy
Tříosá parní lokomotiva KLD 12 „Riesa“ je v současnosti uzpůsobena pro topení uhlím. Během plánované opravy však projde její konstrukce významnou úpravou: bude upravena tak, aby bylo možné topit výhradně dřevem.
To s sebou přinese i některé technické změny:
- Nový komín: Bude instalován nový komín, který bude lépe uzpůsoben pro spalování dřeva.
- Tendr se zásobníkem na dřevo a vodu: Lokomotiva bude vybavena novým tendrem, který bude obsahovat zásobník na dřevo i na vodu.
Technické parametry lokomotivy
- Váha lokomotivy: 9,8 tun (bez vody a uhlí)
- Výkon: přibližně 45 koní
- Nejvyšší rychlost: 20 km/h
Přechod na topení dřevem přinese lokomotivě „Riesa“ několik výhod
- Ekologicky šetrnější provoz: Dřevo je obnovitelné a jeho spalování produkuje méně emisí než spalování uhlí.
- Nižší provozní náklady: Dřevo je obecně levnější a dostupnější palivo než uhlí.
Oprava lokomotivy „Riesa“ je důležitým krokem k zachování tohoto historického klenotu.
Henschel und Sohn výrobce parní lokomotivy
Henschel und Sohn, se sídlem v Kasselu v Německu, byla založena v roce 1810 jako slévárna. Během svého vývoje se stala jedním z nejvýznamnějších výrobců lokomotiv v Evropě.
Společnost se ale nezaměřovala pouze na lokomotivy. Její portfolio zahrnovalo také výrobu letadel, autobusů, nákladních automobilů, bojových vozidel a dalších dopravních prostředků.
Financování
Díky veřejné sbírce na donio.cz se podařilo vybrat 190 285 Kč. Všem dárcům ještě jednou moc děkujeme!
Sbírka měla za cíl získat část financí na opravu historické parní lokomotivy KLD 12 „Riesa“ a vrátit ji na koleje a poté provozovat na Kolínské řepařské drážce.
Lokomotiva „Riesa“ je unikátní kus železniční historie. Byla vyrobena v roce 1943 a prošla bohatou historií v Evropě i USA. V roce 2020 jsme ji s nadšením zakoupili, ale cesta k jejímu znovuzrození je teprve na začátku.
Oprava lokomotivy je nákladná a časově náročná. Potřebujeme opravit kotel, opravit a vyměnit části rámu, upravit konstrukci pro topení dřevem a provést generální opravu většiny komponentů.
Věříme, že s Vaší pomocí se nám podaří Riesu zachránit a dát jí novou šanci.
O Kolínské řepařské drážce
Polabské řepařské drážky vznikaly na přelomu 19. a 20. století a jejich celková délka dosáhla více než 130 km. Jednalo se o drážky vycházející z Kolína, Vlkavy, Křince, Kopidlna, Dymokur a Libněvsi. Po drážkách byla dopravována cukrová řepa do jednotlivých cukrovarů.
Nejstarší drážkou tohoto typu byla právě Kolínská řepařská drážka, postavená v roce 1894 rytířem Horským. Vedla z Kolínského cukrovaru (v místě dnešní Elektrárny Kolín a.s.) do Františkova (Ovčáry), Býchor a až do Jestřabí Lhoty. Celková délka trati dosáhla 10,6 km, s 0,9 km dlouhou odbočkou do Františkova. Drážka sloužila svému účelu téměř 70 let.
Provoz řepařských vlaků původně zabezpečovaly parní lokomotivy, později je nahradily motorové dvounápravové lokomotivy B 600/70 a BN 60. Vagony pojaly až 8 tun řepy.
V roce 2000 vzniklo občanské sdružení Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky, které se později transformovalo na zapsaný spolek Kolínská řepařská drážka z.s.. Cílem sdružení byla obnova části nejstarší řepné malodráhy v Čechách.
S finanční podporou EU, Středočeského kraje, Města Kolína, TPCA a mnoha dalších dárců se během 10 let podařilo znovu postavit 4,5 km úzkorozchodné trati, nádražní areál v Kolíně-Sendražicích, koncovou stanici v Býchorech a 3 další stanice na trati. Velkou část trati vybudovali sami členové Klubu, kteří se zároveň podílejí na opravách a rekonstrukcích lokomotiv a vagónů.
Dobrovolníci
Bez dobrovolníků, kteří Kolínské řepařské drážce pomáhají od samého začátku, bychom ji nebyli schopni obnovit a poté provozovat. Co u nás dobrovolníci dělají?
Přípravy na novou sezónu: Úklid celého areálu, opravy trati, úpravy prostor pro návštěvníky.
- Hlavní sezóna: Práce výpravčích, průvodčích a strojvedoucích.
- Mimo sezónu a jízdy: Sekání trávy podél trati, výpomoc v dílně, oprava lokomotiv a vagónů.
- Mimo sezónu se dobrovolníci scházejí každou sobotu po celý rok.
Do našeho dobrovolnického týmu se zapojují lidé všech věkových kategorií.
Sezóna na Kolínské řepařské drážce
Střídající se parní a dieselový provoz jezdí každý víkend od května do října. Mimo sezónu se konají také akce, jako jsou Čertovské jízdy, Silvestrovské jízdy a Velikonoční jízdy.
Během sezóny se konají tradiční akce s doprovodným programem, jako jsou živé koncerty a přepadávání vlaků kovboji na koních. V září se konají Řepánkovy slavnosti, které symbolizují zahájení řepné sezóny. Během slavností nabízíme k zakoupení tradiční Řepánky.
Mimo pravidelné jízdy si lze objednat také mimořádné jízdy za různými účely, například pro rodinné oslavy, výlety škol a školek, firemní akce, svatební vlaky a další příležitosti.