Areál Kolínské řepařské drážky #

Příjezdová cesta
Příjezdová cesta ze směru Kolín (č.125) a od dálnice D11 (TPCA) dálniční sjezd č.50. A od Poděbrad po silnici (č.125). Nebo pomocí veřejné dopravy Kolína. Popis kudy k nám.
Historie #


Polabské řepařské drážky vznikaly na přelomu 19. a 20. století a jejich délka dosáhla více než 130 km.
Jednalo se o drážky vycházející z Kolína, Vlkavy, Křince, Kopidlna, Dymokur a Liběvsi. Po drážkách byla dopravována cukrová řepa do jednotlivých cukrovarů.
Nejstarší drážkou tohoto typu byla právě kolínská řepařská drážka postavená v roce 1894. Vedla z Kolínského cukrovaru, který stál v místě dnešní Elektrárny Kolín a.s., do Františkova (Ovčáry), do Býchor a až do Jestřabí Lhoty. Celková délka trati dosáhla 10,6 km, odbočka do Františkova měřila dalších 0,9 km. Ke svému účelu sloužila drážka téměř 70 let. Provoz řepařských vlaků zabezpečovaly původně parní lokomotivy, později motorové dvounápravové B 600/70 a BN 60. Vagony uvezly až 8 t řepy.
Celou historie s podrobným popisem lokomotiv a řepných drah v okolí naleznete v naší knížce o historie řepařské drážky. (lze zakoupit v nádražní budově)
Kolínská řepařská drážka #


V roce 2000 vzniklo občanské sdružení Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky, nynější zapsaný spolek Kolínská řepařská drážka z.s., jehož cílem bylo obnovit část nejstarší řepné malodráhy. S finanční podporou EU, Středočeského kraje, Města Kolína a TPCA a celé řady dalších dárců se podařilo během 10 let znovu postavit 4,5 km úzkorozchodné dráhy, areál nádraží v Kolíně-Sendražicích a koncovou stanici v Býchorech. Velká část trati byla postavena členy Klubu, zároveň se členové podílejí na opravách a rekonstrukcích lokomotiv a vagónů. Slavnostní otevření prvního obnoveného úseku řepařské drážky se konalo 23. června 2007. V další etapě byla trať prodloužena na Výrovnu, pak následovala stavba trati na Mlýnek a vybudování netradiční naučné stezky kolem trati. V posledních dvou etapách byla dostavěna trasa do stanice Býchory a v roce 2015 byla slavnostně konečná stanice otevřena. V dalším roce tam vznikl dětský park, který čeká ještě řada vylepšení.
V současné době se snažíme dostavět velmi potřebné depo pro vagóny na nádraží, které bude sloužit ke krytému stání výletních vagónú. Ty jsou zatím umístěny venku a jsou neustále poškozovány výkyvy počasí. Pracujeme na zprovoznění další dieselové lokomotivy BN 60H a čeká nás rekonstrukce dalších dvou vagónů, protože návštěvníků přibývá a my chceme všem poskytnout pohodlné svezení.
Dobrovolníci #


Dobrovolníci na Kolínské řepařské drážce pomáhají od samého začátku. Stavba trati, budov, vagonu údržba a provoz během celého roku. Vystřídalo se jich zde již mnoho různých věkových vrstev. Přes rok je práce opravdu mnoho na jaře se vše připravuju na novou sezónu, přes léto jsou třeba průvodčí, pomoc při opravách v dílně, sekání trávy kolem trati a mnoho dalších prací. Na podzim připravujeme na zimu seká se dříví, ořezávají stromy a keře. Po celou zimu probíhají opravy jak na vozech a lokomotivách, tak také na samotné trati.
Odměnou je nejen dobrý pocit z odvedené práce, ale také výborný oběd.
Chcete nám pomoci a podpořit naše úsilí?
Stačí když zavoláte nebo napíšete a domluvíte se s námi. 🙂
+420 602 450 968
info@reparskadrazka.cz